The True Grit dan pengaruh yang berkekalan dari Silver Cortez

INI ADALAH CERITA WANITA YANG DIPERLUKAN DI DALAM 1969, WHO YANG DIBERIKAN DARIPADA EXPECTATIONS DAN KONVENSI DUA NEGARA UNTUK MENGHIDUPKAN KEHIDUPAN TERHADAP SYARAT-SYARAT SENDIRI. SELANJUTNYA DENGAN SELURUH DENGAN SINGAPURA YANG DITEMUKAN MENCIPTAKKAN PERSONALITI DAERAH WARISAN DAN PELBAGAI LIBERAL YANG MASIH MENJADI PELAWAT KEPADA PUERTO VALLARTA HARI INI.
[div] Ia semua bermula dengan pertarungan. Seorang suri rumah terbang dari perkahwinannya yang berapi-api di sebuah kapal terbang menuju ke perkampungan nelayan Mexico di Puerto Vallarta. Dia suka di sana dan mula membina kehidupan berasingan daripada suaminya, Smokey, yang tinggal di Texas. Inilah kisah seorang wanita yang membebaskan diri pada tahun 1969, yang melepaskan harapan dan konvensyen dari kedua-dua negara untuk mewujudkan kehidupan dengan istilahnya sendiri. Sepanjang perjalanannya, dia nyaris melancarkan corak pelancongan dan keperibadian serantau liberal yang masih menarik pelawat ke Puerto Vallarta hari ini. Alat utamanya adalah gaya peribadi, keperibadian sebenar dan dinamika pemindahan budaya.

Gaya Perak

Heroin kita ialah Mary Margret Alexander Killen, yang dikenali sebagai Silver Cortez, dari perkahwinannya dengan "Smokey" Cortez Hugh Killen. The sobriquet "Silver", muncul sebahagian, untuk rambut cantik dan perhiasan dramatik. Perak direka dan dibina rumah asli yang disiarkan ke dunia dalam filem dan majalah. Tempat pertama beliau adalah gaya Sepanyol Kolonial yang dipermudahkan yang terletak di pantai Conchas Chinas di mana dia tinggal sehingga tahun 1995. Dengan hanya sumber tempatan dan bantuan daripada arkitek Juan Vidal, dia membina sebuah rumah yang meraikan ruang tamu moden, bilik luaran dan rancangan terbuka yang menonjolkan pemandangan laut. Rumah pantai menampilkan perapian batu yang diukir dan lajur berbalut oleh sentuhan hiasan seperti panel batu palsu yang besar.

Maximalisme Mexico

Pada tahun 1983 Silver membina rumah bandar tiga tingkat di Rio Cuale, yang berjalan melalui bandar lama Puerto Vallarta ke Bay of Banderas. Ia direka bentuk dalam gaya yang lebih formal Saya hanya boleh memanggil Maximalisme Mexico, yang mempunyai banyak idea mengenai corak, warna dan bahan campuran. Dia menambah sentuhan aneh seperti kolam renang dalaman dan mempamerkan seni kawan-kawan, terutama Manuel Lepe kegemaran serantau. Lepe mempelopori gaya rakyat bersayap malaikat, anak-anak kaki bebek (patas de pato) yang akan anda lihat di setiap kedai hadiah tempatan.

Perak adalah Aries yang menyukai seni, keghairahan dan warna hitam. Dia dengan bangga mendakwa sebagai wanita pertama yang memandu trak pick-up di Puerto Vallarta dan menjalankan B & B di rumah pantai. Dia menghiasi satu-satunya cara yang dia boleh, dengan menunjukkan buku-buku tentang apa yang dia sayangi kepada pekerja yang akan meniru perapian dari sini, motif reka bentuk dari sana-menjadi kain keseluruhan mencipta mimpi seolah-olah dari tempat-tempat lain dan tempat-tempat yang jauh.

Kisahnya ialah jika Silver tidak menyukai anda, semua enchiladas di Mexico tidak dapat menjemput anda ke rumahnya. Wanita gemuk sejati disambut hari ini, tetapi saya akan membuat taruhan bahawa orang Amerika yang tidak sifar atau orang Mexico melakukan perkara-perkara ini pada tahun 1960-an yang konservatif. Saya juga akan menyatakan bahawa kadang-kadang pilihannya menjadikan hidup keras di negara Katolik. Hollywood melihat, datang untuk memanggil dan menyebarkan berita mengenai tempat ajaib ini dan doyenne yang luar biasa.

Anda Dapat Memiliki Kawan

Kembali pada hari pengenalan yang tepat, anda telah dijemput ke pesta dan makan malam swasta. Silver adalah orang penyambung sosial untuk komuniti kreatif global yang datang ke Puerto Vallarta untuk berehat, merakam filem, memanjakan diri dalam privasi atau merasai keseronokan yang jarang di utara Rio Grande. Akibatnya, dia bertemu dengan semua yang penting, mewujudkan persahabatan yang kekal dengan ramai.

Gaya Berpengaruh

Gaya peribadi membezakan antara yang baik dan apa yang sedang berlalu. Ia rumit. Di peringkat teratas, mereka yang mempunyai gaya sukar dikenali kerana isyarat, seperti kod rahsia, tidak jelas. Dalam Kejatuhan Indah, Alicia Drake menggambarkan mereka yang tahu mempunyai "... keadaan rahmat yang sangat terlihat". Seperti kebanyakan keadaan rahmat, tenaga gaya menghilang dari masa ke masa. Dalam dunia pra-Instagram, penanda adalah sementara. Apabila orang lain bergerak, pembuat roti bergerak. Katanya, apabila Silver meninggal dunia pada tahun 2011, kodnya sangat sukar dan sukar untuk meniru bahawa tiada siapa yang dapat meniru sihirnya.

Seorang profesor grad sekolah menggunakan alat mudah untuk memahami hampir mana-mana negara. Beliau berkata terdapat peraturan budaya (tempat yang menghargai undang-undang seperti UK, AS dan Jerman), di mana individu dilindungi oleh proses. Negara-negara lain adalah budaya hubungan, di mana anda dilindungi, kebanyakannya, oleh siapa anda tahu. Mexico adalah budaya hubungan di mana, jika anda mencipta pekerjaan yang membina ekonomi Mexico, atau garis poket yang kuat, anda akan mendapat lebih banyak peluang daripada pemburu purata. Salah satu sebab utama yang saya maksudkan kepada pengaruh Silver adalah bahawa dia adalah yang pertama di Jalisco untuk mendapatkan lesen minuman keras untuk bar gay. Bar, Los Balcones, menjadi perlawanan yang menarik gelombang perintis pelancong gay dan penolong jarak jauh lain ke bandar lama Zona Romantica.
Dia seolah-olah memupuk, dan ditanam oleh orang lain yang memegang perhatian dunia. Kenneth Jay Lane membuat rekaan kalung salib emas dan gelang ular dengan mata zamrud untuknya. Ada cerita lain mengenai Halston, Elizabeth Taylor dan Peter O'Toole.

Pengaruh yang berkekalan

Iteratif. Selamat tinggal. Penting. Pengaruh adalah pemacu ekonomi yang membanggakan pengguna dan gaya secara umum, walaupun ia hanya wujud dalam eter. Adakah kawan Perak, pengarah Tony Scott menyalin adegan cinta atmosfera Hunger di antara Catherine Deneuve dan Susan Sarandon dari sesuatu yang dilihatnya di rumah Silver? Adakah dia memainkan lagu Bunga swan dari Opera Delibes, Lakmé untuknya? Mungkin tidak. Tetapi, Scott melakukan kawan saya untuk inspirasi. Dia menyesuaikan diri dengan percintaan tirai yang tinggi dan tidak teratur yang melayang dengan luar biasa di angin Vallartan, yang dalam perjalanannya menjadi metafora berputar untuk semangat vampir lesbian. Scott berkata begitu banyak.

Bagaimanakah saya boleh mendakwa bahawa seorang wanita boleh bertanggungjawab untuk melihat ramai pengunjung di Puerto Vallarta hari ini? Kepada saya, ini jelas. Cukup lihat pada permulaan Silver: rumah pertama di pantai, apresiasi moden dari tempat dan ruang, visi reka bentuk tunggal dan perintis bar gay. Dia membina identiti sendiri dan membahayakan konvensyen satu atau dua generasi sebelum tindakan ini akan berhenti terkejut. Kerana itulah, dia tidak dapat terbang dengan sendirinya. Dia tetap berkahwin dengan Smokey, seorang lelaki yang dia sayangi dan melihat melalui selamat tinggal Alzheimer yang lama. Dia membina rumah di atas stim sendiri dan dengan tangannya sendiri. Dia menjalani kehidupan yang penuh kreatif tanpa meminta maaf. Kita semua hanya mengikutinya. Bagi saya, dia lebih banyak wanita pada masa ini berbanding dengan yang lain. Apa yang boleh dikatakan tentangnya: keseronokan, artful, sedikit louche adalah apa yang mentakrif imej Puerto Vallarta hari ini.

Jika ini tidak cukup alasan, anda akan perhatikan bahawa orang lain yang tahu mengenali pandangannya. Mereka percaya keaslian dan karisma Silver boleh memberi inspirasi kepada karya kreatif mereka sendiri, membuat lokasi bertuah untuk filem mereka atau membuat sahabat makan konspirator terbaik. Saya berharap bandar raya itu meraikan apa yang mereka ada, apa yang mereka hilang dan berapa banyaknya dia masih ada sekarang.

------------------------------------------------

Rumah bandar Silver kini merupakan sebuah hotel butik yang hebat, http://www.artiginale.com/journal/puerto-vallarta-s-tastemaker-the-true-grit-and-lasting-influence-o