Keindahan Puerto Vallarta adalah ia menawarkan yang terbaik dari kedua-dua dunia

Keindahan Puerto Vallarta adalah ia menawarkan yang terbaik dari kedua-dua dunia: pantai-pantai yang indah, tetapi juga bakat asli, Mexico, yang ditunjukkan sepenuhnya di kawasan Centro dan Zon Romantica.

Walaupun percutian Mexico yang hebat pastinya ada di resort berbulu sepanjang pantai, satu lagi cara yang hebat untuk melihat Puerto Vallarta ialah menempah penginapan di salah satu daripada beberapa rumah bersejarah yang telah berubah menjadi sifat butik. Rumah-rumah yang bertukar-rumah ini terletak di antara jalan-jalan batu besar yang berwarna dengan daun jacaranda, menghadap ke bumbung jubin merah bandar bersejarah ini di Bay of Banderas.

Casa Kimberly
Mungkin hotel rumah yang paling terkenal ialah Casa Kimberly , bekas rumah Elizabeth Taylor. Dihadapkan secara semula jadi dan dihiasi tanpa cela, persembunyian perkampungan hanya mempunyai sembilan suite tamu, termasuk suite Elizabeth Taylor yang mengagumkan, yang pernah menjadi bilik tidur peribadi pelakon. Sentuhan yang menyentuh termasuk tiub kaki cakar, mural yang dilukis tangan, siling batu bata berkubah, dan mata yang memandang di sekeliling setiap sudut. Kebanyakan suite mempunyai tab jakuzi peribadi di teres terpencil, dengan pemandangan menghadap ke bandar dan Teluk. Di luar suite-suite yang elegan, hotel ini juga mempunyai kolam renang berwarna biru, yang telah ditinggalkan seperti ketika Taylor tinggal di rumah dengan Richard Burton. CK Spa intim mempunyai hanya dua suite, masing-masing dengan jakuzi peribadi, dan kedua-duanya dimaksudkan untuk menampung sehingga dua untuk rawatan pasangan romantis. Restoran Iguana yang terbuka dan Tequila Bar adalah elegan, namun masih kontemporari dan bergaya, menyajikan makanan Mexico, tequilas halus dan mezcal, dan pemandangan bandar yang menakjubkan.

Hacienda San Angel
Dan bercakap mengenai Richard Burton, di bawah jalan dari Casa Kimberly ialah Hacienda San Angel , rumah yang dibeli oleh pelakon untuk isteri terakhirnya sebagai hari Valentine. Sama seperti Casa Kimberly, Hacienda San Angel berdiri sebagai Eropah-bertemu-Mexico, dengan vila-vila grand acces seperti tiang-tiang kayu yang diukir, headboard yang rumit, air pancut, kerja jubin yang mengagumkan, dan penginapan mewah. Dalam hacienda ini terdapat 20 suite yang terletak di beberapa vila, masing-masing dihubungkan oleh teres dan taman. Enam suite Junior dihiasi dengan barang-barang antik, karya seni, produk mandi pereka, dan pemandangan ke atas bumbung terra cotta Old Town. Tetapi suite untuk mengalahkan adalah Presiden, dengan pemandangan Insta yang berharga di atas lautan dan bandar dan ruang tamu luaran lengkap dengan jakuzi peribadi. Katil bersaiz king dikelilingi oleh barang-barang antik dari katedral yang terkenal di seluruh Mexico, sementara katil itu sendiri mempunyai pemandangan ke Teluk dan Old Town. Hacienda bukit mempunyai dua restoran terbuka, juga. Hacienda San Angel Gourmet menyajikan makanan Mexico kelas atas, lengkap dengan pemandangan 180 darjah termasuk paparan bunga api petang di bandar. La Capella menghidangkan makanan Itali, serta makan tengah hari minggu yang merosot.

Garlands del Rio
Tidak sering diterokai oleh ramai pelancong adalah Rio Cuale dari Puerto Vallarta, yang membahagi Centro dari Zona Romantica. Angin sungai kembali ke jalan-jalan batu besar, menyentuh bahagian yang lebih tenang, lebih kediaman di bandar. Di sini pengembara akan menemui Garlands del Rio , sebuah rumah persendirian yang menjadi hotel butik yang cantik, untuk kehidupan masyarakat Puerto Vallarta yang tinggi. Garlands mempunyai 17 bilik yang terletak di sekitar kolam renang halaman yang indah. Setiap bilik mempunyai nama sendiri dan gaya hiasan. Countess, sebagai contoh, duduk di tingkat atas dalam kubah besar, menawarkan pemandangan gunung, serta teres luar. Arlecchino adalah suite lain yang menghadap ke seluruh harta tanah. Ia dihiasi dengan karya seni bersejarah, dan munculnya kaca berwarna dari Gereja Santa Cruz. Walaupun tidak terdapat restoran di lokasi (walaupun berada di tengah-tengah Zona Romantica, anda tidak akan mengalami banyak masalah mencari makanan yang baik), kawasan dapur hacienda itu adalah pemandangan yang dapat dilihat. Mengambil kopi dan sarapan kontinental setiap pagi di bawah paras dua tingkat, candelier 12-serampang, siling 22 kaki, dan lukisan dinding jubin biru-putih Portugis 1930-an. Lounge di siang hari di pusat hotel, kolam renang, atau beristirahat di dek sungai luar yang menghadap ke Rio Cuale.

Rivera del Rio
Seterusnya ke Garlands del Rio adalah Rivera del Rio , sebuah rumah persendirian perempuan bertukar menjadi hotel mewah. Setiap apartmen dihiasi dengan perapian marmar, tabung clawfoot Victoria, dan pemandangan hutan. Tetapi itu adalah tentang semua yang mereka berkongsi bersama, kerana setiap suite dihiasi dengan gaya yang unik sekali. Ruang Hijau, sebagai contoh, mempunyai jalur hitam dan hijau dengan inlays emas. Seni adalah sesuatu yang halus, dengan kerub-kerub pastel, kaca berwarna, dan dua lukisan Botero yang mengawasi katil besi abad ke-15. Sebuah perpustakaan buku-buku Perancis yang terikat pada kulit, serta pinewood French shutters menjadikannya salah satu suite yang lebih mewah di bandar ini. Suite Carlotta tidak dapat dinafikan menggoda, dengan candelier besar Venetian, lampu dinding berkedip, seni yang direka khas dan perapian dengan dinding cermin. Suite ini juga mempunyai dapur peribadi, seperti banyak suite yang menjadikannya tempat yang bagus untuk kumpulan pertengahan atau menghiburkan. Bersantai di atas dek atas bumbung, lengkap dengan kolam renang peribadi, atau bersenam di kolam pusingan dalaman.


Artikel penuh yang diterbitkan di travelweekly.com

http://www.travelweekly.com/Mexico-Travel/Insights/Beyond-beach-resorts-in-Puerto-Vallarta