PERJALANAN ANTARABANGSA

Panduan Orang Dalam untuk Puerto Vallarta
Sebuah bandar peranginan yang tidak disengajakan di Mexico mempamerkan daya tarikan global.

DENGAN RACHEL RITCHIE 12/21/2015 AT 3:14 AM

Terletak di dasar gunung Sierra Madre di tengah Mexico, di mana Sungai Cuale mengalir ke Banderas Bay, Puerto Vallarta tidak seperti destinasi peranginan yang dirancang oleh kerajaan Mexico, seperti Cancún. Di sini, pengaruh antarabangsa bercampur bebas dengan budaya Mexico di dalam lorong jalan batu berwarna berwarna-warni yang terletak sejauh 26 batu dari pesisir Pantai pesisiran pantai sama ada yang murni atau riang, bergantung di mana anda mendarat.

Ditetap oleh orang Sepanyol pada abad ke-16, Puerto Vallarta tetap pueblo yang relatif tenang dengan penduduk hanya beberapa ribu sampai tahun 1960-an, ketika direktur Hollywood John Huston memutuskan akan menjadi lokasi yang ideal untuk penggambaran Night of the Iguana. Pengeluarannya membawa Elizabeth Taylor, Richard Burton, Ava Gardner, Tennessee Williams, dan selebriti lain ke Banderas Bay; ramai yang akhirnya membeli atau membina villa di Puerto Vallarta. Industri pelancongan cepat dilahirkan.

Hari ini, pelawat yang mencari ketenangan dapat memilih tawaran yang berdinding dan tersendiri di antara Marina dan Nuevo Vallarta, tetapi pencari kebudayaan akan mahu meletakkan di Zon Romantik Puerto Vallarta. (Ya, itulah yang dipanggilnya.) Campuran restoran yang meriah dan cerun, taco berdiri, kedai, dan pasar merasakan seperti kampung yang ramai-walaupun kampung yang sangat maju dan progresif, mengamuk dengan pasangan gay dan pengembara yang mengagumkan sepanjang zaman. Bar-bar bumbung berturutan di bawah pokok palma yang diapit Malecón, esplanade di tepi lautan, menumpahkan margaritas dan ceviche pada waktu siang dan segala-galanya dari jazz ke salsa untuk batu pada waktu malam. Playa de los Muertos, pantai utama di bandar ini, adalah adegan perayaan: anda akan mendapati kanak-kanak membina sandcastles, bola tampar pantai, dan banyak bersenang-senang dengan persembahan di Blue Chairs, hotel gay yang selalu berkeringat dan sentiasa dihiasi di bandar ini. resort.

SELANJUTKAN ANGGARAN

Selepas Mexicana menghentikan penerbangan terus ke Guadalajara dan Mexico City pada tahun 2008, Portland tidak mempunyai sambungan langsung ke Mexico sehingga 2014. Alaska Airlines melancarkan perkhidmatan bermusimnya ke Puerto Vallarta dan Los Cabos pada November-membawa syarikat penerbangan berpangkalan di Seattle, yang menggunakan Portland sebagai hab sekundernya, kepada 34 penerbangan mingguan ke Puerto Vallarta dari West Coast.I

F YOU GO
Menginap di tepi sungai Cuale, http://www.pdxmonthly.com/articles/2015/12/21/port "> Rivera del Rio adalah sebuah rumah mewah villa Mexico mewah lapan bilik yang unik, elegan dengan perapian marmar kolam renang di atas bumbung yang bergaya, sarapan buatan sendiri yang dibuat di Mexico, dan tukang jahit di dalam rumah mengelak kesepakatan itu. Rumah kakak baru Rivera, http://www.garlandsdelrio.com/ "> Garlands del Rio , menawarkan banyak daya tarikan yang sama beberapa blok lebih dekat ke lautan, dengan lapan bilik di sekitar kolam biru-dalam. Dari $ 69

Di kawasan Selatan yang lembut di Puerto Vallarta, Quinta Maria Cortez adalah sebuah vila tepi pantai yang romantik, dihiasi dengan perabot dan antik klasik dari Mexico, dengan suite yang cukup besar yang membuka terus ke pantai. Dari $ 150

Jika anda selepas pengalaman yang merangkumi semua, Buenaventura Grand Hotel & Spa menyediakan memanjakan yang anda inginkan sambil membuat anda tetap dekat dengan Zon Romantik. Empat restoran dan tiga bar menyajikan 234 bilik hotel di pantai, sementara pantai peribadi dengan lounge, payung, dan palapas (pondok yang berbayang) buat hari-hari santai. Dari $ 110

Makan
Untuk apa yang mungkin menjadi taco ikan terbesar di dunia, pergi ke Marisma, berdiri di sudut yang tenang di Zon Romantik. Para wanita Marisma membuat setiap taco dari awal, mengorek dan menggoreng goreng segar dorado dan menekan tortilla jagung.

Terletak di Isla Cuale, di mana garpu sungai Puerto Vallarta tepat sebelum Pasifik, River Café menyajikan hidangan kelas atas dari ceviche Peru untuk pasta makanan laut di ruang yang sangat menyala dengan ciri-ciri air yang menetes. Live jazz dan blues menetapkan getaran.

Tersembunyi di jalan yang tenang di pinggir Zon Romantik, Red Cabbage menyajikan resipi tradisional Mexico seperti chiles en nogada dan mole poblano. Seni berwarna-warni mengelilingi dinding, muzik rakyat Mexico mengisi udara, dan kakitangan yang penuh perhatian cenderung kepada setiap keperluan anda.

Lakukan
Walaupun anda bukan orang "pelancongan", pelancongan tiga jam, tur taco bertemakan Vallarta Food Tours, Pitillal, sebuah komuniti peternakan Mexico kecil hanya 10 minit dari bandar, akan memperkenalkan anda kepada pelbagai gaya memasak tradisional dari tamales untuk mariscos ke birria. Untuk hari yang ideal di bawah sinar matahari, pergi ke Mantamar, sebuah kelab pantai dan bar di Playa de los Muertos dengan kerusi lounge di tepi pantai dan kolam infiniti air masin. Apabila anda sudah bersedia untuk pengembaraan, merancang lawatan sehari ke Yelapa, sebuah desa nelayan yang tenang di selatan. Jalan tunggal menghubungkan kedua-dua bandar, tetapi teksi air berangkat dari Los Muertos Pier, dan Vallarta Adventures menawarkan perjalanan sehari di katamaran-dengan bar terbuka-yang berhenti di terumbu Majahuitas untuk beberapa snorkeling dan berkayak.

BAIK UNTUK MENGETAHUI

Masa penerbangan: 4.5 jam
Harga Purata: $ 260
Musim: Nov-Apr
Pesawat: Boeing 737

> Artikel ini muncul dalam edisi bulan Januari 2016 Portland Monthly .
Difailkan di bawah Di Barat Laut, Pusingan, Antarabangsa